Kristofer Widlundh blir försäljnings- och marknadschef

Sirius Innebandy har anställt Kristofer Widlundh som försäljnings- och marknadschef. Han kommer närmast från EXEL där han har haft en position som säljansvarig för Mellansverige. Under säsongen 2016/2017 har han dessutom varit assisterande tränare för vårt A- lag (herrar), en roll som han fortsätter med.

Jag är 30 år gammal, född och uppvuxen en liten bit utanför Uppsala. Har en gedigen bakgrund inom innebandy, dels som tidigare spelare i SSL, och idag som assisterande tränare i IK Sirius IBK. Har även arbetat på förbundsnivå som utvecklingskonsulent. Idag bor jag med min sambo i Fålhagen här i Uppsala och är som person väldigt nyfiken på nya utmaningar. Att få arbeta med människor är en stor del av min drivkraft.

Hur kom du först i kontakt med innebandy?

Det var genom att min äldre bror Johan spelade i Hagundas herrlag. Varje hemmamatch satt man som liten fastklistrad i hallen och tittade på sina lokala idoler.

Hur hamnade du i Sirius?

I samband med att jag avslutade min SSL-karriär i Växjö blickade jag och sambon mot Uppsala. Sirius hörde av sig och frågade om jag var intresserade av att spela för dem, men då hade jag redan lovat min moderklubb Hagunda att jag skulle göra ett sista år, och så blev det. Sedan kom jag i kontakt med Sirius igen när jag jobbade åt förbundet med föreningsutveckling. Då föll jag för det erbjudande jag fick.

Hur ser du på rollen som försäljnings- och marknadschef?

Utmanande och roligt! Blåsvart har en fin framtid framför sig som vi ska ta tillvara på bästa möjliga vis. Dels sportsligt men också organisatoriskt. Att arbeta för en stark och stabil ekonomi är viktigt för alla idrottsklubbar och Sirius Innebandy är inget undantag. Jag ser det som en förutsättning för att långsiktigt bygga en stark förening, samtidigt som det förstås är en utmaning och jag är ödmjuk inför uppgiften.

Vad kommer du att fokusera på?

Föreningen har en gemensam ekonomi och det är helheten som är viktig – från yngsta ungdomslag till våra representationslag inom både dam och herr. Föreningen vill bygga långsiktigt och har en uttalad vision att majoriteten av spelarna i våra representationslag ska komma från egna led. Förenklat gäller det att hitta samarbetspartners som tror på vår vision, som delar våra värderingar och därför vill vara med och synas tillsammans med oss.

Den tydligaste ”produkten” för partners som vill synas tillsammans med oss är våra representationslag, idag ett herrlag i SSL och ett damlag i Division 1. Som bekant pågår det diskussioner om en sammanslagning med FBC Uppsala och i det läget kommer vi att ha lag i högsta ligan både på dam- och herrsidan.

Du känner Sirius Innebandy i allmänhet och herrlaget i synnerhet genom din roll som assisterande tränare. Hur viktigt är det att kunna produkten inifrån när man ska locka samarbetspartners?

Jag tror inte det är avgörande, men jag tror det är extremt viktigt! Ju mer du kan om produkten desto lättare har du att presentera den och få folk till att förstå varför just den produkten passar dig som partner.

Du tillträder din tjänst den andra maj – hur kommer din första dag på jobbet att se ut?

Den kommer vara fullbokad med arbetsuppgifter, administrativa åtaganden och en massa innebandysnack om Uppsalas blåsvarta lag. Det kommer att bli fantastiskt roligt!

/Text: Niklas Tell

Tommy Lindgren

Copyright (C) 2024 IK Sirius

×