IK Sirius får uppdaterad visuell identitet
Den av många supportrar efterlängtade stjärnan gör nu comeback på Sirius Fotbolls matchställ. Det är en av flera nyheter när IK Sirius visuella identitet får sin nya, moderna form.
Under 2024 genomfördes ett omfattande projekt för att modernisera IK Sirius visuella identitet, i samarbete med byrån Oh My. Det har nu landat i en rejält utökad portfölj för hur vi presenterar oss. I den nya portföljen hittas bland annat en bredare färgpalett, riktlinjer för hur den historiska stjärnan får användas, nya typsnitt och grafik.
– Det kommer så klart att ta tid innan den nya visuella identiteten slår igenom fullt ut, säger en uppenbart stolt Henrik Magnusson Hjort, ledamot i IK Sirius alliansmoder. Mycket är nytt och mycket behöver omarbetas men det ska bli otroligt roligt att följa utrullningen av vårt modernare uttryck.
– Som Uppsalabo och Siriussupporter sen barnsben har det här varit lite av ett drömprojekt för mig personligen att vara med i. Vårt arbete var att ta fram en profil som speglar både Sirius historia och samtidigt den utveckling som föreningen gjort under det senaste decenniet. I arbetet har vi jobbat med en designprocess där supporters och ambassadörer deltagit. Målet har varit att jobba fram en profil som är enkel att jobba med men även en profil som alla ska kunna känna en stolthet kring, och då var det guld att bredda arbetsgruppen till fler än bara klubbarnas kanslier. Det ska bli väldigt kul att se den nya visuella identiteten växa fram här under året, säger Gustav Kullander Dammbro, Teamledare och Affärsutvecklare på Oh My.