Sport & Pengar 2015

Den 24 november anordnades årets Sport & Pengar-konferens på Mornington Hotrel i Stockholm. Från Sirius deltog Lasse Svensson och Svante Brinkhagen. Heldagsprogrammet inleddes av Magnus Roos från Sportseminarier som bl a gav sifferunderlag för den idrottsbaserade sportindustrin i Sverige, vilken totalt i år omsatt över 60 miljarder kr och hur den fördelas på de tre huvudområdena media, sponsring och match day.

Därefter kom Magnus Malmros från Notvarp som talade om transformationen mot en digital värld för det traditionella sportlandskapet. Från mitten på 1990-talet har digitaliseringen resulterat i en transformation av den traditionella marknaden för sportinnehåll. Inom media och sport marketing påverkas det historiska förhållningssättet till marknaden, verksamheten och målen av dagens nya och digitala landskap.Nya aktörer på marknaden har idag möjligheten att addera värden eller överta initiativet i branschens transformation. De traditionella aktörerna behöver transformeras, finna ny riktning och tillväxt för sina tillgångar i det nya sportlandskapet.

Magnus och Magnus deltog som föreläsare hos Sirius i våras vid ett miniseminarie i Relitatältet före en av de första fotbollsmatcherna.

Cecilia Perlind från TNS Sifo talade om olika möjligheter att mäta genomslag och nytta av sponsorship inom idrotten. Sedan förelästes om förändringar där dagens sponsorer inte nöjer sig med att få en reklamskylt uppsatt, utan är mer inriktade på att stödja de positiva värden idrotten erbjuder för folkhälsa, vettig fritidssysselsättning, integration etc – CSR (corporate social resonsibility) – projekt etc.

Representanter för Destination Uppsala och Destination Kalmar tillsammans med Thomas Laurell från Visita talade om vikten och förutsättningarna av att dra större och mindre sportevent till olika kommuner. Vattenfalls sponsorchef Lotta Lundvall talade om de 21 år bolaget varit huvudsponsor för svensk skidsport.

Efter lunch höll som ”top-of-the-bill” Riksidrottsförbundets ”nye” ordförande Björn Eriksson ett mycket levande och engagerat föredrag på temat idrottens framtid. Han följdes av dagens mest udda inslag på temat ”E-sport”, där Magnus Leppäniemen från Dreamhack berättade om deras jätteevent för dataspelande på LAN etc, en verksamhet som vuxit lavinartat och omsätter enorma pengar.

Magnus Norman från Bandyförbundet och Gunnar Håkansson från Golfförbundet gav inblickar i deras både liknande och disparata världar. De följdes av Niklas Birgetz från Sponsrings- & Eventföreningen, samt Daniel Hegborn från Passion Lab som kom med olika inspel och idéer, bl a avseende enklare och billiga TV-produktioner.

Dagen avslutades av Micke Werner från Flow Lab, som berättade om deras framgång med att i landsortspressens webupplagor introducera streamad TV (se bl a UNT.SE som nyttjar deras system !).

Därefter följde utdelning av utmärkelser inom svensk sportindustri, där Falun blev utsedd till Årets Kommun, där Svenska Fotbollförbundet blev utsett till Årets Förbund, där Ironman Kalmar blev utsett till Årets Event och där Volvo blev utsedd till Årets Sponsor.

En innehållsrik och givande dag i en fullsatt sal med deltagare från A.M.A. Sports Agency, C More, Core Talent, Destination Eskilstuna, Destination Kalmar, Destination Uppsala, DreamHack, Dynamo Sports, FC Helsingborg, FlowNetwork, Foc Farsta Hockey, Gustavsbergs IF, Göransson Arena, H&M, Helsingborg Arena och Scen AB, IK Sirius, KFUM Örebro Friidrott, Mobilo AB, Nacka Juniors Futsal, Never Offside, Notvarp AB, Passion Lab, Riksidrottsförbundet, Screenbolaget, Sponsrings & Eventföreningen, Sport Business Nordic, Steve Perryman Sport Travel, Stockholm Globe Arenas, Stockholms Fotbollsförbund, Stockholms Universitet, Svenska Bandyförbundet, Svenska Golfförbundet, Svenska Sportnätverket, Svenska Triathlonförbundet, SVT, TNS Sifo, Vattenfall, Visita, Vita Hästen Hockey, Örebro Hockey m.fl.

Svante Brinkhagen

Copyright (C) 2020 IK Sirius

×